tisdag 9 juni 2015

Blood in the mobile

I mitt jobb lär jag mig en himla massa om konsumtion. Och en sak som verkar vara en doldis för både mig och resten av världen är hur otroligt mycket vi påverkar människors liv och hälsa beroende på vilken mobiltelefon eller surfplatta vi väljer.

Allvarligt, när du står i affären som säljer saker med skärm eller surfar runt på prisjaktsajter, hur mycket tanke lägger du vid hur iPhonen eller Nokian är producerad och vad du godkänner för behandling av människor i världen?

Ingen??

Inte jag heller. Tills nu...

Det finns smartphones/surfplattor/datorer som är ansvarsfullt producerade, som bidrar till att människor behandlas ok, att dom får betalt för sitt arbete, som gör att världen känns som ett ok ställe att leva på, som gör att man inte går under av den västerländska skulden av att ha vunnit lotteriet i att ha fötts i ett land som har fred, välstånd och flera tv-kanaler.

Sen finns det den andra änden av spektrat. Där det hemskaste du kan tänka dig inte är hemskt nog. Värre än skräckfilmerna man kan se på tv... För att det är sant och det händer på riktigt! Jag orkar ärligt talat inte veta allt, eller tänka på allt. Jag orkar ärligt talat inte ens se nyheterna för att jag mår för dåligt av dom.

Så, för att veta lite grann bara, tillräckligt för att förstå viktigheten, men inte så mycket så att det blir för mycket - ens för en sådan känslig mes som jag, så rekommenderar jag följande trailer av filmen "Blood in the mobile". Den är 2.47 minuter lång och ger dig bara en liten hint om vad det handlar om. Jag lovar! Till och med jag orkar se den!!

http://bloodinthemobile.org/

Blood in the mobile









Det är lätt att göra något!
Det allra minska du kan göra är att fråga i affären. Det räcker! (Tills du är redo för mer :-) ). Fråga hur produkten är tillverkad, om det har använts konfliktmineraler, om underleverantörerna följer FN:s konventioner om mänskliga rättigheter (avskaffande av tvångsarbete, barnarbete och diskriminering i arbetslivet samt organisationsrätt).

Om du verkligen vill göra skillnad!
Om du verkligen vill göra skillnad och kunna stå för vad du har köpt finns jättebra märkningar som garanterar social och miljömässig hänsyn och framför allt, har gjort sitt bästa för att se till att ingen har blivit dödad, våldtagen, anlitad som barnarbetare eller slav för att skapa produkten. Och att dom kemikalier du kommer i kontakt med när du använder produkten inte är skadliga för dig.

TCO-development har en databas där alla produkter finns. Dom kostar inte mer - dom kostar lika mycket, dom fungerar inte sämre - dom fungerar lika bra! Det finns i nuläget en TCO-märkt telefon (Samsung Galaxy S4). Men förhoppningsvis om vi börjar ställa frågor om miljömärkta telefoner i butikerna så finns det snart fler! Det finns också surfplattor (Samsung igen). Datorer finns det en massa!! :-)


Svanen har nyligen höjt sina krav på IT-produkter och det gör att det för närvarande inte finns några svanenmärkta surfplattor eller datorer. Googlar du svanenmärkt dator kommer det upp några Fujitsu-datorer som är godkända enligt de gamla kraven. Med surfplattor gäller samma sak, där finns en godkänd enligt de gamla kraven från Lenovo. Det finns också en uppsjö av TV-apparater, skrivare, kopiatorer etc. som är Svanenmärkta, se här! Telefoner verkar Svanen inte märka.

Fairphone har producerats av ett holländskt företag som har gett sig bara den på att skapa en bra och prisvärd smartphone som kan repareras och återvinnas. Den första versionen tog slut på stört, och nästa kommer efter sommaren! Jag står på väntelistan... Kolla här!


Greenpeace har gjort en rankning av IT-företag "Guide to greener electronics" som är pedagogisk och bra! Kolla här!

För några veckor sedan togs ett beslut i EU om en obligatorisk certifiering mot konfliktmineraler! Läs mer på bloggen Rättvis Elektronik! Ett stort steg framåt efter 18 år och 6 miljoner människoliv!!

Det här är viktigt, på riktigt och vårt ansvar! Gör ett smart val, nu!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade