fredag 5 juni 2015

Beach 2015

Och då menar jag solskyddsfrågan, inget annat!! :-)

Det här är alltid lite ångest, varje år, att välja solskydd... :-/ För det är inte gratis, och det är inte lätt att navigera i djungeln av nanopartiklar, kemiskt skydd, EU-regler, zinkoxid, aluminiumhydroxid och att lusläsa innehållsförteckningar.
Och trots Apotekets fina helyllereklam om att dom minsann tar ansvar för sina produkter, så har jag ännu inte hittat ett företag som gör att jag är redo att lämna över ansvaret för bidraget till mina barns och min kemikaliecocktail. Tills dess står jag med näsan över innehållsförteckningen och lusläser! :-)
(För dig som vill veta mer rekommenderar jag denna länk med råd från en miljökemist!)

Men, nu har jag äntligen bestämt mig!! Hurra!!
Det stod mellan 2 olika märken:

Maria Åkerberg, lotion spf 20 och olja spf 15












Lavera, lotion spf 30 och spray spf 20












Lavera vann! (i år...)

Anledningen till detta var följande:
Jag har använt Maria Åkerbergs förut, den fungerar bra trots att den är lite krånglig att smörja in och om man kan bli lite fläckvis vit och den faktiskt har den allra bästa innehållsförteckningen.

Men... Laveras innehållsförteckning är helt ok (ingen zinkoxid, kemiska filter eller aluminiumhydroxid) och jag ville gärna prova den och se om den var lättare att smörja in. Hoppas hoppas att den inte stinker en massa parfym!! Och jag kommer så klart att fortsätta komplettera med parasoll, solkläder och skugga.

Om man inte är lika nördig som vissa andra (jag alltså) och bara vill ha något som är lättillgängligt och ok så rekommenderar jag Apolosophys solspray spf 30 som är svanenmärkt vilket ju betyder en del.

Härlig solig sommar till er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade